180 km/h – ez lesz a Volvo vége?

180 km/h – ez lesz a Volvo vége?

Bátor és okos lépést jelentett be a kínai kézben lévő svéd márka, a Volvo vezetője. Håkan Samuelsson közölte, hogy 2020-tól egyetlen Volvo sem tud majd 180 km/h-nál gyorsabban haladni, ez alól csak a rendőrautók lesznek majd kivételek.

A lépés indoklásaként a gyorshajtásos balesetek magas számát jelölte meg a vezető, aki szerint, ha csak egy életet is megmentenek ezzel a lépéssel, már megérte. Gyönyörűen hangzó indoklás, de bizony, erősen sántít (demagóg), és ezt természetesen a Volvo szakembereinek is tudnia kell. Elmondjuk, miért:

A gyorshajtás valóban gyilkos dolog, de a tragédiákat nem az autók elméleti végsebessége okozza, hanem minden esetben a relatív gyorshajtás, vagyis az, hogy a sofőrök túl gyorsan mennek a körülményekhez képest. Egy nagyjából jó minőségű, közel egyenes és üres autópályán az eddigi, 250 km/órás limit is biztonságosan elérhető az erre gyártott autóval, ahogy erre Németország megfelelő részein naponta akad is példa – meg sok egyéb országban, csak máshol nem szabályos. Ugyanakkor egy éles kanyarban, vagy csúszós úton 60-70-nél is emberek halnak, halhatnak meg, ha a körülmények a 40-et tennék indokolttá. Nem beszélve arról, hogy a statisztikák is bizonyítják: arányaiban nagyon ritkák az olyan (halálos vagy sem) balesetek, amelyeknél a résztvevők bármelyike 180-nál gyorsabban haladt volna. Ha ez így van – aki nem hiszi, olvasson utána – vajon mi késztet egy nagy múltú luxusgyártót arra, hogy autói végsebességét ilyen drasztikusan korlátozza, és ezzel látszólag hátrányba kerüljön a konkurensekhez képest?

A magyarázat véleményünk szerint az imázsépítésben keresendő. Azok, akik eleve 250-nel vagy annál is gyorsabban akarnak „közlekedni”, jellemzően eddig sem Volvo-t vettek. Erre ott vannak a sportkocsik, vagy a német és japán luxusmárkák termékei, amelyek a köztudatban mind sokkal sportosabbak a Volvo-nál. Ezzel szemben a svédek luxusmárkája a fejekben a kiemelkedő kényelemmel, ízléses dizájnnal, a nyugodt erővel, a visszafogott, agresszivitástól mentes jómóddal és mindenekelőtt a kiemelkedő biztonsággal társul. Pontosan ez az a megítélés, amit a mostani bejelentés erősít. Ahelyett tehát, hogy a Volvo mondjuk az M5-ös BMW-vel akarna számháborúzni – miközben azért gyárt a 130-as korlátozáshoz képest feleslegesen erős autókat – inkább kitalált egy új, eleve szimpatikus ligát – nevezzük felelősségteljes gazdagok mezőnyének – ahol vitathatatlanul ő a király. Az pedig, aki mégis Volvo-val száguldozna, vegyen egy régebbit, de egyáltalán nem csodálkoznánk, ha 2020-tól némi felárért, és esetleg egy balesetmentességi igazolás felmutatásával bárki megvehetné a „police editiont”, vagy a „safety unlimited” szériát…