Drága lehet a horvát nyaralás, ha nem figyelünk

Drága lehet a horvát nyaralás, ha nem figyelünk

Ahogy közeleg a nyári szezon, egyre több honfitársunk veszi az irányt Horvátország felé. Az Adriára autózóknak azonban hamarosan minden eddiginél körültekintőbbnek kell lenniük, feltéve, ha nem akarnak egy kellemetlen küldeményt kapni a helyi rendőrségtől. Déli szomszédunk ugyanis 2020-tól átlagsebesség-mérő traffipax-rendszert telepít, ami roppant hatékonyan szűri ki a gyorshajtókat. Az ötlet idehaza is felbukkant már.

A horvát autópálya-hálózatot már most is egy kiterjedt kamera-hálózat pásztázza, különös tekintettel az alagutakra, völgyhidakra, ám ezek a forgalom figyelésére szolgálnak, sebességet nem mérnek. Horvátország sztrádáin az autópálya rendőrség, az úgynevezett „kobrák” vadásznak a gyorshajtókra: a civil rendőrautó egy ideig követi a sebességhatárt átlépőket, felvételeket is készít, majd kiteszi a megkülönböztető jelzést, és „kiveszi” a szabálysértőt a forgalomból.

A jövőre debütáló rendszer fixen telepített sebességmérő kamerákkal operál majd. A készülékek rögzítik a rendszámokat, így pontosan lemérik, hogy az adott jármű mennyi idő alatt (azaz milyen átlagsebességgel) tette meg a két fix kamera közti távolságot. Amennyiben ez nagyobb, mint a maximálisan megengedett 130 km/h, biztosra vehető a gyorshajtás, így már postázza is a rendőrség a bírságot. Ez a módszer tökéletesen kiszűri azokat a szabálysértőket, akik rendre csak a traffipaxok előtt lassítanak, két ilyen szerkezet között viszont száguldanak.

A horvát hatóság egyébként kiemelte, céljuk elsősorban nem a büntetés (és az ebből befolyó pluszpénz), hanem a közlekedési kultúra javítása. Ezt támasztja alá, hogy a traffipaxok pontos helyét nyilvánosságra hozzák majd, sőt, a sztrádákon külön felhívják mindegyikre a figyelmet. Mint mondták, az átlagsebesség-mérés rendszere egyrészt visszafogja a szabálytalankodókat, ezáltal növeli a forgalom biztonságát, ráadásul szakértők szerint a közlekedők sebességének kiegyenlítése segíti a gépjárművek jobb haladását, amivel csökken az üzemanyag-fogyasztás, és vele a károsanyag-kibocsátás.

Korábban idehaza is arról szóltak a hírek, hogy a magyar rendőrség dolgozik az átlagsebesség-mérő rendszeren, amelyet elvben jól tudna segíteni a már jól ismert VÉDA kameraállománya. A közelmúltban aztán Óberling József, ORFK közlekedésrendészeti főosztályának vezetője egy rádióinterjúban úgy fogalmazott, ez a fajta ellenőrzési módszer nincs napirenden – egyelőre.