Ha akarnánk, se vezethetnénk

Ha akarnánk, se vezethetnénk

Az önvezető járművek világa egyre dinamikusabban fejlődik, így már az sem számít különösebben nagy újdonságnak, ha valahol bemutatnak egy új, sofőr nélküli kamiont. A Scania közelmúltbeli bejelentésére mégis sokan felkapták a fejüket, hiszen az ő működőképes prototípusuk valami egészen újat hozott: már nemhogy vezető, de vezetőfülke sincs rajta!

Egyes ipari vállalatoknál már évek óta szolgálatban vannak különböző önvezető „dömperek”. Ezeknek azonban közös jellemzőjük, hogy bár emberi beavatkozás nélkül is képesek végezni a dolgukat, a fejlesztők a biztonság kedvéért azért hagytak rajtuk helyet az ellenőrző személyzetnek és a kezelőszerveknek, ha vészhelyzet esetén beavatkozásra lenne szükség.

Ez utóbbi a Scania most leleplezett AXL nevű járművéről már teljesen hiányzik. A lépés üzenete egyértelmű: ez a gép már tényleg 100%-ban képes ember nélkül boldogulni. Hogy ezt bizonyítani is tudják, a közeljövőben tesztek hosszú sora következik egy svédországi bányában.

A műszaki adatokról egyelőre keveset tudni. Az alapot szemmel láthatóan a Scania egyik szériagyártású négytengelyese adja, a hajtásról pedig egy megújuló forrásból származó gázolajjal táplált turbódízel gondoskodik. A kamion a „tájékozódáshoz” kamerákat, radart, lézeres letapogatást és GPS-érzékelőt használ.

A tapasztalatszerzés színhelye tehát egy külszíni fejtésű bánya lesz, ami nem is véletlen választás. Itt alig kell számolni a gyalogosforgalommal és az egyéb járművekkel, azaz egy esetleges malőr esetén is legfeljebb csak anyagi kárt okoz az AXL. Az eleve nagyon kiszámítható közegben pedig a munka is monoton, így az útvonalak is jól beprogramozhatók. Némi pikírt felhanggal hozzátehetjük, egy bánya azért is ideális terep a projektnek, mert elég elszigetelt ahhoz, hogy ha valami nem a tervek szerint alakul, arról ne nagyon szerezzen tudomást a külvilág…

A vezetőfülke nélküli kamion koncepciója egyébként nem a Scania találmánya, korábban a nagy svéd vetélytársuk, a Volvo is megtervezett egy hasonlót (Vera néven), ám úgy fest, a működőképes változattal a helyi rivális beelőzte őket. Azt persze a Scania háza táján is elismerik, hosszú út vezet még odáig, míg minden felmerülő kérdésre megnyugtató választ adnak, és az emberi jelenlétet egyáltalán nem igénylő járművek tömegesen elterjednek a világban.