Ideért az év városi autója

Ideért az év városi autója

Magyarországra is megérkezett a Suzuki Jimny, amely idén megkapta a legjobb városi autónak járó díjat a World Car of the Year választáson. Más kérdés, hogy első ránézésre talán előbb mondanánk kis terepjárónak, mint városi kocsinak, de annyi baj legyen, hiszen a japán gyártónak már igazán kijárt egy ilyen elismerés azok után, hogy többször is karnyújtásnyira volt tőle.

A rangos World Car of the Year voksolásán csak 2017-ben iktatták be a városi autó kategóriát, az azóta megtartott három szavazáson pedig egyetlen márka akadt, amelynek mindig sikerült felállnia a képzeletbeli dobogóra valamely modelljével. Az első esztendőben BMW i3, Citroen C3, Suzuki Ignis, majd 2018-ban Volkswagen Polo, Ford Fiesta, Suzuki Swift volt a sorrend az élmezőnyben.

A Suzuki aztán harmadik nekifutásra már megszerezte az első helyet, méghozzá a bevezetőben említett Jimny-vel.  Az eredetileg 1970-ben piacra dobott, immár negyedik generációjánál tartó utcai terepjáró a Hyundai Santrot és a Kia Soult utasította maga mögé – azaz úgy fest, idén a távol-keleti kocsik voltak a 82 szakújságíróból álló zsűri kedvencei. Ritkaságszámba menő módon egyébként a Jimny egy másik kategóriában, a dizájnautók között is közel került a sikerhez, ám ott a Jaguar I-Pace a 2. helyre szorította.

Az idei év városi autója meglepően keveset, 1135 kilogrammot nyom, és egy 100 lóerős, 130 Nm nyomatékú, 1,5 literes, 4 hengeres benzinmotor dobog benne, amelyhez az eddigi beszámolók szerint nagyjából 100 kilométerenként 8 literes fogyasztás társul. Az utcai mezőnyben azért ez nem éppen alacsony, nem is csoda, hogy a gyártó elsősorban nem ezt, hanem a Jimny kétségkívül „vagány” megjelenését és nagyfokú biztonsági felszereltségét igyekszik kidomborítani.

A sofőrt többek közt DSBS (kombinált érzékelős vészfékasszisztens), illetve sávtartást segítő- és sávelhagyásra figyelmeztető asszisztens is segíti. A Jimny emellett a forgalmi jelzéseket is „felismeri”: a rendszer egylencsés kamerával pásztázza a külvilágot, és a sebességkorlátozó vagy más figyelmeztető táblák érzékelésekor megjeleníti az adott információt a műszerfalon. Ha tehát a küllemével teljesen nem is, a behajtani tilos táblák észrevételével azért biztosan rászolgál a „városi” jelzőre.