Íme, a (kissé távoli) jövő!

Íme, a (kissé távoli) jövő!

A hidrogén-hajtású autóktól sokan azt várják, hogy tíz éven belül „letarolják” a piacot. A realitás talaján maradva azonban ennél jóval többet kell várni a tisztán zöldnek mondott technológia tömeges elterjedésére, hiszen ez a terület egyelőre hatványozottan küzd azokkal a kihívásokkal, amiket az elektromos kocsik is csak apránként hagynak maguk mögött. Egy friss rekordkísérlet azonban azt mutatja: nagyon is életképes lehet ez a rendszer!

Nem kevesebb mint 778 kilométert tettek meg közúton, újratöltés nélkül a minap egy Hyundai Nexo típusú járművel, amelyet a dél-koreai gyártó a világ egyetlen üzemanyag-cellás SUV-jaként hirdet. Az autó a hírek szerint nem különbözött érdemben a kereskedelmi forgalomban kapható verzióktól, azaz kijelenthető, a hidrogén-hajtású jármű hatótávja igencsak figyelemre méltó.

A franciaországi célban ráadásul a fedélzeti számítógép szerint még majdnem 50 kilométert megtehetett volna az autó, vagyis a rekord a jelek szerint a későbbiekben még bőven kitolható. Főként, hogy a sofőr sem épp üzemanyag-kímélő módon vezetett, a Nexo ugyanis útközben többször is megállt, hogy illusztris utasokat vegyen fel, akik között ott volt II. Albert monacói herceg is.

Ha már szóba került, a volán mögött sem épp akárki ült. Az újdonsült csúcs a svájci Bertrand Piccard nevéhez fűződik, aki 1999-ben először repülte körbe a Földet héliummal töltött hőlégballonnal, néhány éve pedig ugyanezt megtette egy napelemről hajtott elektromos repülőgéppel is.

A Hyundai természetesen a sikeres rekordkísérlettől azt várja, hogy felkelti az érdeklődést a Nexo, és úgy általában a hidrogén-hajtású közlekedés iránt. Ez a technológia lényegében villanyautózás, csak épp az üzemanyagként cipelt hidrogén levegővel való összetett reakciója révén termelődik áram – és melléktermékként víz. Azt, hogy a módszer nagyon is működőképes, mi sem bizonyítja jobban, hogy annak idején az Apollo űrprogramban is használták.

A hívei az előnyök sorában említik, hogy a „tankolás” jóval gyorsabb, mint az elektromos kocsik esetében. Igen ám, csak amíg a villanyautók kapcsán is rendre elmondják, a töltőhálózat globális kiépítése még hagy kívánnivalót maga után, az üzemanyagcellára ez hatványozottan igaz. Idei adatok szerint Európában nagyjából 100 nyilvános hidrogéntöltő állomás található, amit jövőre 500 fölé szeretnének növelni az illetékesek – a hírek szerint ekkorra várható az első magyar kút nyitása is.

Mindez jól jelzi, hogy tömegesedésről rövid-, sőt középtávon aligha beszélhetünk. Pedig a szóban forgó technológiát nagyon előnyösnek tartják a bolygó szempontjából. A mostani rekordja során a Nexo a hivatalos közlés szerint nagyjából 405 ezer liter levegőt szívott be, majd bocsátott ki megtisztítva – mint írják, ez 23 napra elegendő mennyiség egy felnőtt ember számára.