Jobban teszi, ha elzárja a Trabiját

Jobban teszi, ha elzárja a Trabiját

Ha feltennénk a kérdést, hogy melyik az az autómárka, amelyiket az összes üzemelő példányához képest a legnagyobb arányban lopnak el Magyarországon, a többség bizonyára a kézenfekvő válaszokra tippelne: Suzuki, Volkswagen, Opel, Ford, stb. Pedig, bármilyen meglepő, de ha ahhoz viszonyítunk, hogy hány darab fut érvényes forgalmival az utakon, jelenleg a Trabant számít a tolvajok legkedveltebb célpontjának!

Nem, nem ugrottunk vissza évtizedeket az időben, a fenti kijelentést ugyanis a legutóbbi esztendő adatai alapján tettük. A rendőrség által összesített, és a Vezess.hu portál által közölt információk szerint 2018-ban 1023 gépjárművet loptak el idehaza, ebből 771 volt személyautó. Ez egyébként jelentős csökkentést mutat a korábbi évekhez mérve, sőt, a rendszerváltás óta nem volt ennyire kedvező a statisztika. A javulás főként a fővárosban szembetűnő: a múltban előfordult, hogy az összes eltulajdonított jármű 80%-át Budapestről vitték el, míg ez a szám mostanra „csak” 64%.

De vissza a márkákhoz! Abban nincs semmi meglepő, hogy „darabszámra” a legtöbbet azokból lopják el, amelyekből eleve a legtöbb fut az utakon. A negatív toplista élén tavaly a Volkswagen állt 104-gyel, majd a Ford (100), az Open (88), a Skoda (61) és a Suzuki (55) következtek. Kicsit lentebb pillantva már kirajzolódnak a tolvajok „preferenciái” is, hiszen a 6. legtöbbet BMW-ből „lovasítottak meg” (49-et), holott azért a német csúcsmárka messze nem a 6. leggyakoribb résztvevője a honi közlekedésnek.

Így aztán nem meglepő, hogy azon a listán, amely az adott márka összes forgalomban lévő autójához méri az elorozott példányok számát, a BMW igencsak előkelő helyen áll. De nem a legelső helyen, azt ugyanis, mint fentebb jeleztük, a Trabant bitorolja. Az egykori NDK autóiparának ékkövéből a KSH nyilvántartása szerint ma már csak mintegy 11700 rója Magyarország útjait. Mivel ezek közül 2018-ban a hivatalos adatok szerint 7-et is „megfújtak”, így nagyjából minden 1700 Trabantra jutott egy lopás, márpedig ennél rosszabb arányt nem tud felmutatni más: a listán 2. BMW-nél ugyanez a ráta 1:2400.

A kedvezőtlen statisztika egyik nyilvánvaló oka, hogy a zwickaui gyár termékei mai szemmel nézve nem éppen a legkorszerűbb biztonsági felszereltségükről híresek (ne feledjük, a gyártás 1991-ben állt le), azaz nem igazán állítják próba elé a tolvajokat. Ennél is érdekesebb mozgatórugója lehet a bűnözőknek, hogy a keleti blokk egykori márkáinak jó állapotban lévő darabjai meglepően magas – akár több millió forintos – áron kelnek el a nosztalgiázni vágyó vevők körében, elsősorban a néhai NDK területén.