Na, tessék: tévedett a Hyundai és a Kia is vagy 20 kilométert

Na, tessék: tévedett a Hyundai és a Kia is vagy 20 kilométert

Rosszul becsülték meg az elektromos autóik hatótávját, lehet kezdeni lefelé kerekíteni.

A Hyundai Kona Electric és a Kia e-Niro esetének – ha más nem is, de – egy tanulsága biztos akad: a WLTP mérési ciklus alkalmazása ugyan már kötelező, de messze nem makulátlan. A fogyasztásmérési szabványban hiába biztosak a szakik, ha erről a két, műszakilag közeli rokonságban álló modellről például kiderült, hogy az egy töltéssel elérhető hatótávolságuk (nyilván nem gyökeresen, de érdemben) eltér az ígérettől.
A Kona Electricnél 289 maradt a 300 km-ből, illetve (a nagyobb akkunál) egy töltés 469 helyett 449 km-es útra elegendő. Az e-Niro 39,2 kWh-s akkucsomagja pl. 310 helyett 288 km-et tud, míg 64 kWh-nál 474 helyett 453 km autózható le. Nyilván nem fejben számolja ki az ember az ilyesmit, és az autó úgyis szól, mielőtt a végét járná, de azért az eset érdekes, mert ugye míg a benzin (szinte) bárhol újratölthető, addig az áram nem csapolható le az első konnektorból, illetve de, csak nagyon lassan. Épp ezért kellemetlen még egy efféle, pár kilométeres eltérés is – az elektromos autó vezetése komoly tervezést igényel egyelőre, így talán ideje újragondolni a méréseket, vagy legalább közelíteni a valósághoz. A robbanómotorokkal szerelt kocsiknál már megszoktuk, hogy a gyári fogyasztás egy szinte fiktív szám, de az kevésbé kellemetlen. Jó lenne, ha a villanyautók inkább örömteli meglepetést okoznának, mint bosszúságot, ami a hatótáv adatokat illeti.