Nem tollas a háta – de a lakókocsija igen

Nem tollas a háta – de a lakókocsija igen

Az autógyártás történetének bő 130 éve alatt rengeteg szokatlan alapanyagot felhasználtak már a járművek elkészítéséhez. A műbőr „bevonatú” Velorexeket talán keveseknek kell bemutatni, de egyes gyártók kísérleteztek akrilból és üvegszálból, valamint kerámiából készült karosszériákkal is – mondanunk se kell, kevés sikerrel. Pedig még ezek is egész racionális ötleteknek tűnnek ahhoz képest, amihez most nyúlt egy amerikai startup cég: íme, a csirketollból készült lakókocsi!

A történet szerint egy Új-Mexikó államban élő, nagy utazó hírében álló férfi, Angel Irlanda megelégelte a folytonos sátrazást, azonban nem talált olyan lakókocsit, amelyet képes lett volna vontatni Fiat 500-asával. A „Cinquecento” egy apró, kétszemélyes változattal még csak-csak megbirkózott volna, Irlandáéknál azonban ennél nagyobb a család, így kénytelen volt más megoldás után nézni. Ügyes mérnök lévén pedig a megoldásra ő maga jött rá.

Eredetileg szénszálas panelekből akarta összerakni a lakókocsit, és bár ez a legfontosabb kritériumot teljesítette, vagyis ultrakönnyű (98 kg) lett volna, a gyártása nagyon drágának tűnt – a fejlesztő valamivel több mint 30 ezer dollárra, azaz nagyjából 9 millió forintra becsülte az előállítási költséget. Hogy a következő ötlete honnan támadt, azt ne kérdezzék, mindenesetre ezek után fogta magát, és műgyantába áztatott csirketollakkal kezdett kísérletezni.

Az eredmény mindenkit meglepett, az így kapott anyag ugyanis nemcsak tömegében, de szilárdságában is vetekedett a szénszálas elemekével. Apró szépséghiba, hogy a madártoll-massza szerkezeti szilárdsága nem egyenletes, így egyelőre csak közfalak, illetve szigetelő panelek gyártásánál került bevetésre, a teherviselő elemeknél Irlanda megmaradt a karbonnál. A végeredmény így egyfajta jó kompromisszum lett: az „Earth Traveler”, azaz „Világutazó” névre keresztelt lakókocsi 149 kilót nyom és forintban kifejezve 3 millió alatt marad az ára. Nemzetközi autós berkekben többen lelkesen fogadták a hírt, hisz a pehelysúlyú Earth Traveler ideális választásnak tűnik az elektromos autóval kirándulók számára.   

Messze nem a csirketoll azonban az első hagyományosan mezőgazdasági termék, amelyből vázszerkezeti alapanyag válik az autóiparban. Henry Ford például a második világháború alatt jelentkező fémhiány idején olyan karosszériát terveztetett, amely többek közt szójababból állt. Az általa alapított autógyár egyébként azóta sem felejtette el teljesen ezt a technológiát: a szójabab 2011 óta minden egyes Észak-Amerikában gyártott Fordban alapvető alapanyaga az üléspárnáknak, üléstámláknak és fejtámláknak.