A Suzuki S-Cross a hazai autóvásárlók régi-új kedvence

Alig egy hét telt el a második félévből, de az autópiaci adatokra szakosodott Datahouse máris összesítette a 2025-ös esztendő első felének magyarországi személygépkocsieladási statisztikáit. Ez alapján pedig itt az idő, hogy az Automeister szervihálózat aktuális írásában sorra vegyük, mely modellek, márkák (és technológiák) voltak a mögöttünk hagyott hat hónap legnagyobb nyertesei és vesztesei hazánkban!

Először is lássuk az összképet, ami alapvetően pozitív: 2025 első félévében egész pontosan 66 098 darab új személyautót helyeztek forgalomba idehaza, ami a tavalyi esztendő azonos időszakával összevetve 4,6%-os növekedést jelent. 2024-ben egyébként végül 12 hónap alatt nagyjából 121 ezernél állt meg a számláló, azaz időarányosan jó esély van arra, hogy a nemrég elindult kilábalás folytatódjon, és a piac maga mögött hagyja a 2022-23-as mélypontot.

Az itthon legtöbb példányban eladott modellek képzeletbeli dobogójára ugyanaz a 3 kocsi gurult fel, mint 2024-ben, ám a sorrend átalakult: az új listavezető a legutóbb 2. helyen álló Suzuki S-Cross (képünkön), melyből január elejétől június végéig összesen 3289 darab kapott forgalmi engedélyt. Az Esztergomban készülő ötajtós SUV utoljára 2023-ban állt a hazai eladási toplista élén.

A Škoda Octavia is előrelépett egy pozíciót (a 3.-ról a 2.-ra) a maga 3047 példányos értékesítésével, míg a tavalyi éllovas Suzuki Vitara mintegy 34%-os visszaesés után már „csak” a harmadik legkeresettebb új autónak számít a magyar vásárlók körében. A top10-ből jó félévet zárt a 4. helyen álló Nissan Qashqai és a 10. Kia Sportage is, de a legnagyobb előrelépést a Ford Tourneo Custom produkálta, amely egy év alatt csaknem megháromszorozta eladásait, és immár a 7. a rangsorban.

A márkák közt eközben úgy fest, hogy nemcsak a szereplők, hanem a helyezések is állandóak: 1. Suzuki (7431 db), 2. Toyota (7009 db), 3. Škoda (5862 db). A Tourneo Custom imént említett sikere a Fordot egészen a 4. helyig repítette, míg a top10-ben Volkswagen, Kia, Nissan, BMW, Mercedes, Hyundai a további sorrend. Akik nyomon követik a világ híreit, azokat aligha éri váratlanul, hogy eközben a Tesla Magyarországon is megérezte a cégvezér „szereplését”: az amerikai vállalat a 15%-os csökkenés ellenére még mindig vezeti a villanymárkák listáját, ám a csaknem 70%-ot erősödő BYD nagyon közelít hozzá.

Alighanem a Tesla körüli botrányok is hozzájárulnak ahhoz, hogy a villanyautózás lendülete megtörni látszik. 2025 első felében 5219 db tisztán elektromos kocsi állhatott forgalomba hazánkban, amely éves alapon ugyan 12%-os bővülést jelent, de ha abból indulunk ki, hogy egy éve még 50%-os volt a növekedési ütem, nagy örömre nincs okuk azoknak, akik a zöld technológia gyors térnyerésében bíznak. Tény, hogy miközben a teljes hazai járműállomány kb. 2%-a teljesen elektromos, addig az ilyen kocsik részaránya jelenleg az újautós-piacon is mindössze 8%-os, ami szintén érthetővé teszi a villanyautózás tarolásával kapcsolatos, szkeptikus hangokat.