Az utóbbi években egyre-másra halljuk a különböző céldátumokat arra nézve, mikor akarják száműzni a belső égésű motort használó járműveket a piacról. Most néhány nap különbséggel két olyan helyen is kilátásba helyeztek egy konkrét időpontot, amelyekre nagyon is oda kell figyelnünk, ha az autóiparról van szó. A „bűvös” évszám mindkét esetben 2035. A terveknek máris rengeteg kritikusuk van, azt pedig maguk az ötletgazdák is elismerik, hogy addig még rengeteg a teendő…
Gavin Newsom, Kalifornia kormányzója nemrég nemcsak bejelentette, hogy másfél évtized múlva megszüntetné a benzines, dízel, sőt még a hibrid gépjárművek forgalmazását is, hanem már egy rendeletet is aláírt ezzel kapcsolatban. Az ok természetesen a globális felmelegedés elleni küzdelem, amire az USA nyugati partján fekvő államnak meg is van az oka, a híradásokban is szereplő erdőtüzek ugyanis csak idén több magyar megyényi területet sújtottak/sújtanak arrafelé.
Jelen állás szerint tehát 2035-től csak a teljesen elektromos és a hidrogén-hajtású autók kapnak majd – hogy stílszerűek legyünk – „zöld utat”. Más kérdés, hogy mindez csak az újonnan eladott autókra igaz, azaz a 2035 előtt megvásárolt „hagyományos” autókkal lehetne közlekedni élettartamuk végéig (sőt, a használt piac értékesíteni is), ami azért jelentősen meghosszabbítaná azt az időszakot, ameddig fosszilis üzemanyaggal hajtott kocsik járják az utakat.
A kormányzó ötlete gyorsan „átkelt az óceánon”, Markus Söder bajor kormányfő ugyanis a napokban szintén arról beszélt, náluk is 15 esztendő múlva jöhet el a belső égésű motorok tilalma. Ha figyelembe vesszük, hogy Bajorország olyan ágazati „nagyhalaknak” ad otthont, mint az Audi, a BMW vagy épp a MAN, belátható, hogy amit az ottani döntéshozók tesznek, annak jókora hatása lehet egész Európára.
Söder egyébként a szóban forgó dátumig hátralévő időben sem tétlenkedne, hanem egyfajta átmeneti korszakot nyitna. Bevezetne például egy támogatási rendszert, amellyel a leginkább környezetbarát belső égésű motorokkal felszerelt autók vételét is ösztönöznék. Ezzel párhuzamosan pedig természetesen arrafelé is tervben van a villanyautós töltőinfrastruktúra fejlesztése, hogy a 2035-re ütemezett tilalom valóban reális lehessen.
A fenti kezdeményezések persze heves érzelmeket váltottak ki az autós világban. Akadnak, akik abban sem értenek egyet, hogy az elektromos autók jelentik az igazi megoldást a károsanyag-kibocsátás okozta gondokra – hiszen, mint mondják, nem szabad elfeledkezni arról sem, hogy az áramot is elő kell állítani valahogy, ami sok helyütt szintén környezetkárosító módon zajlik. Mások a villanyjárművek magas ára miatt tartják nehezen kivitelezhetőnek a hasonló terveket. Akárhogy is, az autósipar egyik legnagyobb kérdéséről van szó, ami a következő másfél évtizedben (és alighanem azután is) jócskán ad majd témát a szakmának és a szektor iránt érdeklődőknek.