Egy utolsó nagy dobás a Ford GT-től

Egy ideje tudvalevő, hogy a viszonylag rövid pályafutása alatt is ikonikussá váló Ford GT aktuális generációjának gyártása rövidesen befejeződik, az amerikai vállalat azonban több speciális kiadással is gondoskodik arról, hogy a búcsú emlékezetes legyen. A minap leleplezett GT Mk IV már legalább az ötödik ilyen különleges modell a sorban, de sok szempontból ez tűnik az eddigi „legmerészebb” verziónak. A kizárólag versenypályára szánt újdonság a gyártó egyik ’60-as évekbeli, legendás gépe előtt tiszteleg.

Mintegy öt és fél évtizeddel ezelőtt a Ford valóságos egyeduralkodónak számított az autós világ egyik legnagyobb presztízsű viadalán, a Le Mans-i 24 órás versenyen: 1966-ban például az első három helyet besöpörték a GT40 Mk II-val. Némi meglepetésre ezt követően nem tartották magukat a „győztes csapaton ne változtass” elvhez, ugyanis a következő esztendőre radikálisan átalakították a járművet. Mindez jól sült el, 1967-ben ugyanis az immár GT40 Mk IV nevet viselő kocsi a top4-et is kisajátította, elsőként pedig a Dan Gurney és A. J. Foyt alkotta duót intették le.

Mindez történelmi tett volt, hiszen sem előtte, sem azóta nem fordult elő, hogy egy amerikai fejlesztésű autó, amerikai pilótákkal a volán mögött diadalmaskodjon Le Mansban. Ezek után érthető, hogy a Ford ezt a versenygépet választotta a legújabb GT inspirációjaként, és hogy hűek maradjanak a nagy elődhöz, ezúttal is eszközöltek jó pár drasztikus módosítást. Az új GT Mk IV-et például a korábbi változatokhoz képest nyújtott tengelytáv, egyedi aerodinamikai csomag és adaptív futómű jellemzi.

A már megszokott 3.5 literes, ikerturbós V6-os motorban is találtak még tartalékot a mérnökök, a lóerők száma így már várhatóan 800 környékén lesz. Az előző GT-kben használt hétsebességes automata váltónak is „mennie kellett”, a helyét egy olyan megoldás veszi át, amit a Ford „odaillő versenyváltóként” harangozott be. A fejlesztők alaposan kihasználták, hogy a GT Mk IV esetén nem kellett ügyelniük a közutakra szánt modelleknél kötelező elemekre: a képek alapján az elülső világítás méretes lámpák helyett csak a „kasztniba vájt résekből” érkezik, a kerekeken pedig Michelin Pilot Sport versenygumik feszülnek.

A ’67-ben elért nagy diadalra emlékezve az új GT 67 példányban készül majd, amelyeket a hírek szerint 1,7 millió dolláros, azaz forintban kifejezve kb. 670 milliós áron lehet megszerezni. A Fordnál nagy tolongásra számítanak, hisz úgy számolnak, hogy a jelentkezőkből ők választják majd ki a szerencsés 67 vevőt, akik közül az elsők akár már jövő tavasszal átvehetik autóikat, amelyek méltóképpen zárják le egy kultikus típus történetének nagy fejezetét.