Erre érdemes figyelni autósként télen
Ha ez idő tájt belekattintunk bármilyen autós felületbe, garantált, hogy találunk valamilyen „észosztást” arról, hogyan autózzunk télen, mit csináljunk, mit ne. Ezekben az anyagokban kis túlzással a fagyhaláltól a közúti tragédiáig mindent kilátásba helyeznek, ha nem fogadjuk meg az ott sorolt tanácsokat. Bár alapvető butaságot egyik felületen sem szoktak írni, gyakran eltúlozzák az egyes biztonsági lépések jelentőségét. Ennek okán mi összeállítottunk egy minimum listát, ami 10-ből 9 autósnak elegendő ahhoz, hogy télen is biztonságosan közlekedjen. Az olyanokat, mint a felelős autóvezetés, nem tettük bele, mert az bármilyen évszakban alapvető kell legyen.
- Sebesség. Kb. mindennek az alfája és ómegája. Ha csúszik: menj lassabban. Ha nem látni jól: menj lassabban. Ha nem érzed magad komfortosan: menj lassabban. Ha teljesen magabiztos vagy, pláne. Egyszerűen, ha viszonylag lassan mész, minden lassabban történik, könnyebb reagálni, ha meg nem jön össze, kisebb a kár. Hogy mennyi a lassú? Ha van egy tipped, hogy mennyivel lenne még neked, az adott autóban kezelhető és biztonságos adott viszonyok között, akkor vonj ki belőle 20-30 km/órát. Na, az a lassú. Nem mindenhol indokolt, de ha elbizonytalanít egy helyzet, legyen ez az első reakciód, nemcsak télen. Jobb, ha a mama csuklik otthon, mintha a kocsi orra.
- Aksi. Legyen jó az akkumulátorod. Ha rossz, az nem veszélyes, csak rém bosszantó, főleg, ha nagy hidegben, hosszabban állsz. Persze nincs ráírva az oldalára, hogy „ma cserben hagylak”, de hiába, úgysem olvasnánk el. Gyere be a műhelybe, alaposan megmérjük.
- Gumi. Túlzás, hogy „télen a nyári életveszélyes” – csak sokkal lassabban lehet vele biztonságosan közlekedni, illetve bármikor benne van a pakliban, hogy a legkisebb, amúgy észrevétlen emelkedőn nem indul majd el, csak forog. Szóval, ha sokat mész, cserélj, ha keveset, használj négyévszakost, ha nem cserélsz, menj lényegesen lassabban, lásd első pont.
- Jégkaparó. Ha le van fagyva az ablak, kapard le akkor is, ha sietsz. Az egész felületet, nemcsak egy rést, és nemcsak az elsőt, de minimum az első ülések melletti oldalsókat és a hátsót is. Ahogy mondani szokták, komplett óvodás csoportokat, autókonvojokat takarhat ki egy le nem tisztított ablak. Ugyanez igaz a hóra is. Ne hagyd meg a kocsi elején és a tetőn, mert nagy tempónál valakinek a szélvédőjére ugrik, fékezésnél meg a tiédre, és kész lehet a baleset.
- Lámpa. Működjön, mindegyik. Hamar sötétedik, sok minden esik az égből, gyakori a köd, muszáj, hogy észrevegyenek.
Ahogy mondani szokták, a többi ízlés dolga. Lehet magaddal hurcolni komplett túlélőfelszerelést, de azért ritkán megy az ember olyan helyre, ahol senki nincs, aki segíthetne. Fűtés nélkül persze rossz, de itthon azért az autóban megfagyás nem vezető halálok. Hosszan sorolhatnánk még a bizonyos körülmények között valóban jó tanácsokat, de ezt egyrészt megtették mások, másrészt, ha a fenti 5 pontra odafigyelsz, és a kocsi normális állapotban van, nem lesz gond, vagy nem jobban, mint máskor. Ha mégsem jó valami, gyere be hozzánk, megoldjuk.