De tényleg, most akkor mi van a Teslával? Amikor megjelent, mindenki röhögött rajta. Amikor elkezdett arról beszélni, hogy tömeggyártóvá fejlődik, épp csak rohadt almával nem dobálták a nagy gúnyolódásban, mint a középkori vásárokon. Brutális veszteségeket termelt évről évre, mégis mágnesként vonzotta a tőkét. A vezetője, Elon Musk ígérget összevissza, aztán évekig csak módosítja a saját dátumait. Aztán nyereséges lett. Aztán ez lett a világ legértékesebb autógyártója, pedig tized annyit se gyártott, mint a legnagyobbak. Aztán tényleg tömeggyártó lett, most évi 1,5 millió autót készít. Közben megint lement a részvényei ára 65%-kal. Aztán fel, majd megint le. Aztán mindenféle horrorsztori született róla, hogy egy kocsi falnak ment, meg nem akart megállni. Viszont egy másik lezuhant a szakadékba, de élve szálltak ki belőle. Ha bármelyik egy Forddal történik, sosem tudjuk meg. Most akkor mi van a Teslával? Mennyire vehető komolyan? Nevezhető-e egyáltalán autónak? Lehet kapni egyáltalán? Drága vagy voltaképp olcsó?

A Buick egyike azon kevés autómárkáknak, amelyek úgy tudtak jelentős hírnévre szert tenni a mi régiónkban is, hogy valójában sosem volt számottevő jelenlétük Európában. Az egykor többek közt az „amerikai álmot” megtestesítő „csatahajóiról” ismert brand épp jókora átalakulásban van, a tervek szerint ugyanis 2030-ra (ők is) kizárólag elektromos kocsikat forgalmaznak majd. Ennek a nagy változásnak az első fontos lépése lehet az Electra E5 nevű szabadidő-autó, amelyről a minap több újdonságot is megosztottak.

Úgy tűnik, autós berkekben néhány igazán „nagy dobás” az esztendő legvégére is jutott. Ezek közé tartozik a minap bemutatott Alfa Romeo Giulia SWB Zagato is, amely a patinás gyártó kupéjának eddigi talán legkülönlegesebb verziója, és a szintén olasz Zagato designműhely keze munkáját dicséri. A vadonatúj sportkocsi egészen új szintre emeli az exkluzivitást, hiszen mindössze egyetlen példányban készül, amelynek természetesen már meg is van a tulajdonosa. És bár a vételről így rajta kívül mindenki lecsúszott, azért érdemes néhány szót áldozni a részletekre.

Ha ez idő tájt belekattintunk bármilyen autós felületbe, garantált, hogy találunk valamilyen „észosztást” arról, hogyan autózzunk télen, mit csináljunk, mit ne. Ezekben az anyagokban kis túlzással a fagyhaláltól a közúti tragédiáig mindent kilátásba helyeznek, ha nem fogadjuk meg az ott sorolt tanácsokat. Bár alapvető butaságot egyik felületen sem szoktak írni, gyakran eltúlozzák az egyes biztonsági lépések jelentőségét. Ennek okán mi összeállítottunk egy minimum listát, ami 10-ből 9 autósnak elegendő ahhoz, hogy télen is biztonságosan közlekedjen. Az olyanokat, mint a felelős autóvezetés, nem tettük bele, mert az bármilyen évszakban alapvető kell legyen.

A hétvégéig még Katarra figyel a világ, a labdarúgó-vb szervezői pedig természetesen különösen ügyelnek arra, hogy a stadionok tágabb környezetében is rend legyen. A helyi biztonsági erők a hírek szerint a torna előtt több száz Audi Q7-est állítottak csatasorba, a világbajnokság hajrájára pedig többek közt egy Lamborghini Urusszal erősítettek. És messze nem ez az egyetlen figyelemre méltó kocsi a közel-keleti állam rendőrségének flottájában!

Egy ideje tudvalevő, hogy a viszonylag rövid pályafutása alatt is ikonikussá váló Ford GT aktuális generációjának gyártása rövidesen befejeződik, az amerikai vállalat azonban több speciális kiadással is gondoskodik arról, hogy a búcsú emlékezetes legyen. A minap leleplezett GT Mk IV már legalább az ötödik ilyen különleges modell a sorban, de sok szempontból ez tűnik az eddigi „legmerészebb” verziónak. A kizárólag versenypályára szánt újdonság a gyártó egyik ’60-as évekbeli, legendás gépe előtt tiszteleg.

Idén mutatta be a Bentley története legerősebb autóját, a Mulliner Batur névre keresztelt kétajtós GT-kupét, melynek első példánya a minap feltűnt az utakon, hogy a fejlesztők elvégezhessék rajta az utolsó simításokat a 2023 közepére ütemezett kiszállítások előtt. Az igencsak limitált darabszámú, méregdrága kocsit még a patinás brit gyártó jól ismert W12-es motorjával szerelték fel, de stílusjegyei már az ennél a márkánál is közelgő elektromos korszakot vetíti előre.

Nem vitás, hogy a Toyota Hilux legfőbb erényei közt a megbízhatóságot, valamint a nagy szállító- és vontatókapacitást is megtaláljuk. Éppen ezek miatt a tulajdonságai miatt nyilatkozták azt nem is olyan régen a japán vállalat illetékesei, hogy a népszerű pick-up esetében nem fogják elsietni az „elektromosítást”, hiszen ezeket a vevők nagy része számára roppant fontos előnyöket ma még a világ számos pontján nehéz maradéktalanul biztosítani a villanyautók technológiájával. Ezek után némiképp meglepő, hogy a cég egyesült királyságbeli részlege most a még több kérdőjellel övezett hidrogénhajtás beépítésének vágott neki!

Autót tartani drága, és aki esetleg azt remélte, hogy valamilyen egyszertű tanáccsal ezen egy szempillantás alatt tudunk segíteni, az csalódni fog. Ugyanakkor olyan időket élünk, és a hírek szerint még „olyanabbak” jönnek, hogy az átlagember ott spórol, ahol tud, miközben azért nem szeretne lemondani arról, amihez hozzászokott. Hidegebbet tart a lakásban, de azért nem adná el vagy költözne össze idegenekkel, hogy olcsóbb legyen a fűtés. Ugyanígy az autón is halogat mindent, amit lehet, de azért nem szeretné, ha baja esne emiatt, de nem akarja „letámasztani” se a jobb időkre várva, hiszen akkor minek van, és az autó akkor is pénzbe kerül, ha áll.