E sorok olvasói pontosan tudják, hogy a „Tata” név nemcsak egy magyar várost (netán egy idős embert), hanem egy teherautókat és buszokat is gyártó indiai járműmárkát is jelölhet. Azzal viszont talán már kevesebben vannak tisztában, hogy a csaknem 80 éve létező vállalat a hazájában a villanyautózás egyik úttörője. Ennek legújabb bizonyítéka a napokban bemutatott Tiago.ev nevű teljesen elektromos városi kocsi. Azt nem tudni, hogy az újdonság valaha eljuthat-e az európai piacokra – mindenesetre az árával egészen biztosan felkavarná az itteni „állóvizet”!

Ha egy tervezőcsapat arra vállalkozik, hogy egy sok évtizeddel ezelőtti, kultikus autó formavilágát ötvözze egy modern járműével, abból általában kétféle eredmény szokott kisülni. Vagy egy olyan „kényszerházasság”, amelyben valahogy mindkét világból a legrosszabb vonások dominálnak – vagy olyan eredmény, amire még a tradíciók legszigorúbb tisztelői is elismerően bólintanak, mondván, a korszerű köntösbe bújtatott kocsi méltó a nagy előd nevére. Hogy a minap bemutatott Citroën Berlingo 2CV Fourgonnette melyik csoportba tartozik, azt olvasóinkra bízzuk, mindenesetre a döntés megkönnyítése érdekében a mellékelt fotó mellett néhány tudnivalót is megosztunk a magyar vonatkozással is bíró újdonságról.

A Dacia mostanra olyan pozíciót vívott ki magának Európában – és azon belül Magyarországon is –, hogy nem árt odafigyelni, milyen irányban igyekeznek kormányozni a márka hajóját a vezetők. Nos, ezzel kapcsolatban a minap érkezett egy elég egyértelmű útmutatás: amíg csak a szabályok engedik (azaz jelen állás szerint 2035-ig), kitartanak a „hagyományos” motorok mellett. Közben azért, hogy senki se süthesse rájuk az „unalmas” bélyeget, a fejlesztőik időnként szabadjára engedhetik a fantáziájukat…

Néhányan bizonyára emlékeznek, hogy az iparág talán legrangosabb elismerése, az Év Autója díj 2022-es kiadásának hét döntőse között mindössze egyetlen „nem elektromos” kocsi akadt, jelesül a végül 4. helyet elcsípő új Peugeot 308. Nos, ha úgy vesszük, most az utolsó „dominó is ledőlt”, a francia gyártó ugyanis bejelentette, amit eddig is szinte biztosra lehetett venni: hamarosan érkezik az E-308, amely ferdehátú, valamint a villanyautók mezőnyében kifejezetten ritka kombi kivitelben lesz majd rendelhető.

Nemcsak Magyarországon, hanem többé-kevésbé egész Európában lassan halad az autóparkok villanyosítása. Ennek számos oka van. Az akkumulátortechnológia és ezzel a hatótáv, valamint a töltőhálózat gyerekcipőben jár a fosszilis üzemanyagok hasonló paramétereihez képest, még akkor is, ha az autóipari tudás minden egyéb tekintetben rengeteg kényelmi extrával tudja ellátni az elektromos járműveket. Egy villanyautó ma még túl sok kompromisszumot kér a használójától, miközben nagyon drága, és ez a kettő együtt nem hozza meg a vásárlók kedvét, másutt sem, hát még itthon.

Abban még semmi meglepő nincs, ha egy szélvészgyors sportkocsi bekerül egy népszerű autós videójáték választható járgányai közé. Mint ahogy arra is volt már számos példa, hogy egy szimulátorban felbukkan egy fantázia szülte jármű, amellyel aztán soha nem találkozunk az utakon.  Az igazi szenzáció az, hogy a McLaren most a fentiekhez képest szögesen ellentétes utat járt be, a közelmúltban ugyanis bejelentették, hogy a 2017-ben a közkedvelt Gran Turismo kedvéért megálmodott Ultimate Vision GT autójukat a valóságban is elkészítik! Az eredmény pedig a fotók és az adatok tanúsága szerint olyan lett, amivel a márka és az említett játék rajongói is több mint elégedettek lehetnek.

Az Automotive News Europe nevű hírportál a minap a Dataforce statisztikái alapján összeállította, hogy a 30 legjelentősebb európai piacon melyek voltak az idei év eddig eltelt részének legkelendőbb új autói. A listát Magyarországon két Suzuki, az SX4 S-Cross és a Vitara vezetik, megelőzve a Dacia Dustert és a Kia Ceedet. A rangsorokat végigböngészve pedig megállapíthatjuk: a japán gyártó részéről tényleg frappáns választás volt annak idején „A mi autónk” szlogen.

Vannak olyan rekordok az autózás világában, amiknek a hétköznapi élet szempontjából is lehet „értelmük” (ilyen például az egy feltöltéssel/tankolással megtehető hatótáv), míg más csúcsoknak, lássuk be, legfeljebb csak presztízsjelentőségük van. Egyértelműen az utóbbi kategóriába tartozik a „0-400-0”, vagyis az álló helyzetből 400 km/h-ra való gyorsulás, majd az onnan történő megállás legrövidebb időtartama. Ebben a meglehetősen szűk körnek szóló kategóriában tűnt fel egy ígéretes új versenyző, a Czinger 21C V Max!

„...mert van álom, és van tisztánlátás” – énekelte a Bizottság egy korszakkal ezelőtt, és tényleg: ahogy a lányok Brad Pitt (vagy kinek ki) helyett végül a „szomszéd sráchoz” mennek feleségül, úgy vesz Porsche (vagy kinek mi) helyett végül a többség egy Swift-et, esetleg Focust, Astrát, 308-ast vagy épp Octaviát.