A villanyautókkal kapcsolatos gyakori kritika, hogy nagy hidegben sokat veszítenek a hatékonyságukból. Éppen ezért hol máshol lehetne legjobban tesztelni a piacra dobás előtt álló modelleket, mint a világ egyik legfagyosabb szegletében? Így tesz ezekben a napokban a BMW is a fejlesztés utolsó fázisában járó elektromos luxusszedánjával, az i7-tel, amely, ha az Északi-sarkkörnél megállja a helyét, aligha lesz problémája a barátságosabb éghajlatú vidékeken.

A környezetet az autók sokféleképpen pusztítják, mint szinte minden, amit az ember csinál. Ártalmas a gyártásuk, a működtetésük, majd végül a megsemmisítésük is, közvetve pedig az üzemanyag előállítása, bármi is legyen, hiszen még a napelemtáblát is gyártani kell valahol.

Manapság ritkaságszámba megy, ha egy autó aktuális generációja „megél” 10 évet – a Ford Ranger azonban ezek közé a kivételek közé tartozik, a 2011-ben bemutatott, T6-platformra épülő pickup ugyanis csak jövőre kap majd utódot. De, ha már több mint egy évtizedet kellett várni a megújulásra, az amerikai gyártó a napokban tartott premier alapján legalább nem aprózza el a módosításokat: a népszerű platós kocsi külsőre és „belsőre” is jelentősen megváltozik.

A Porsche már első tömeggyártásban készülő teljesen elektromos autója, a Taycan 2019-es piacra dobásakor előrevetítette, hogy az új név köré idővel egy komplett „családot” alapít, változatos felépítésű és teljesítményű kocsikkal. Ezen ígéretükhöz az elmúlt két évben is hűek maradtak, most pedig itt van két újabb nagy lépés: a napokban kezdődött Los Angeles Auto Show keretében bemutatták a Taycan GTS és GTS Sport Turismo modelleket.

A mögöttünk hagyott hétvégén Lewis Hamilton a Forma–1-es Brazil Nagydíj megnyerésével 14 pontra csökkentette hátrányát Max Verstappennel szemben az egyéni világbajnoki címért zajló küzdelemben. Három futammal a vége előtt tehát minden adott egy csaknem egy évtizede nem látott, szoros párharcra. És, hogy a hajrá még izgalmasabb legyen, az idény hátralévő részében lényegében teljesen ismeretlen terepre tévednek a pilóták.

Ha az elektromos autókhoz kapcsolódó rekordokról van szó, a mostanság leggyakoribb fejlesztési irány egyértelműen az, hogy ki tudja a leghosszabb távot megtenni újratöltés nélkül. Pedig egyes mérnöki szupercsapatokat a sebességi világcsúcsok is érdekelnek, a Team Vesco 444 reVolt System alakulata pedig a minap igencsak erőset „villantott” ilyen téren. Little Giant névre keresztelt, leginkább rakétának tűnő járművükkel 574,5 km/h-val repesztettek, amire korábban nem volt példa a villanyautók mezőnyében.

Mit jelent ez a számsor: 3, 4, 6, 5, 1, 2? Mielőtt bárki is valamilyen bonyolult matematikai logikát kezdene keresni, inkább gyorsan eláruljuk: a világ ebben a sorrendben ismerheti meg a Volkswagen teljesen elektromos ID-sorozatának tagjait! A napokban épp az 5-ösön volt a sor, amely távolról nézve az ID.4 kompakt SUV kupétetős változatának tűnik. De vessünk rá azért egy közelebbi pillantást is!

Azt megszokhattuk már, hogy a Tesla az évek során egyre több „levegőt szív el” a hagyományos, nagy autógyártó cégek elől, azonban a kaliforniai vállalat eddig többnyire csak kisebb, a környezettudatosság terén élen járó piacokon tudta átvenni a vezetést. Most viszont szintet léptek Elon Muskék: a frissen összesített statisztikák szerint szeptemberben már a Model 3 volt egész Európa legtöbb példányban eladott autója!

 

Ha valamikor a jövőben megírják A magyar autógyártás története című könyvet, az egyik mostani hír kétségkívül fontos fejezetet érdemel majd benne. A minap ugyanis legördült az első, sorozatgyártásban készülő, tisztán elektromos autó egy magyarországi gyártósorról. Vagy mégsem az első? Írásunkban ezt is igyekszünk tisztázni, amellett persze, hogy összegyűjtjük, mi mindent érdemes tudni a nagy üdvrivalgással fogadott, kecskeméti „születésű” Mercedes-Benz EQB-ről!