Ilyen lesz a következő magyarországi gyártású kocsi

Vannak gyártók, melyeknek a minap elstartolt Müncheni Autószalon nemcsak „1 az év legfontosabb eseményei közül”, hanem egyenesen „a legfontosabb”. Kétségkívül ilyen például a bajor fővárosban hazai pályán lévő BMW is, amely ennek megfelelően egy igencsak nagy „durranással”, az iX3 nevű 100%-ban elektromos luxus-szabadidőautó világpremierjével készült a rendezvényre. Mivel a Neue Klasse generáció úttörő modelljének akad magyar vonatkozása is – jelesül, hogy Debrecenben gyártják majd –, minden adott ahhoz, hogy az Automeister szervizhálózat aktuális bejegyzésében áttekintsük a kocsival kapcsolatos, ismert részleteket.

Az imént említett Neue Klasse, vagyis „Új Osztály” elnevezésnek immár több mint 50 éves hagyománya van a BMW-nél (az első ekképp reklámozott autó az 1962-es, kaszni- és motortéren is új fejezetet nyitó BMW 1500-as volt), újabban pedig a már egyre inkább elektromossá és digitálissá váló korszakot jelképezi a vállalatnál. A tavaly leleplezett BMW Vision Neue Klasse X koncepcióautó első megtestesülése tehát az iX3 lesz, amely a cég elmondása szerint 4 évnyi munka révén több téren is óriási technológiai ugrást hoz a brandnek.

Az első igazi újdonság, hogy a kocsi a közvetlen elődjével (G08) ellentétben nem az aktuális, belsőégésű motorral ellátott X3-assal közös alapokon osztozik, hanem egy teljesen új (nem meglepő módon Neue Klasse névre keresztelt) platformra épül. A 4,78 méter hosszú, 1,89 méter széles és 1,63 méter magas járművet egyébként a BMW nem SUV-ként, hanem a magyar nyelven meglehetősen visszásan hangzó „SAV”, azaz „Sports Activity Vehicle” („sportos szabadidőjármű”) címkével emlegeti.

A jelenlegi médiainformációk alapján a csaknem 2,3 tonnás kocsi kezdetben egyféle változatban lesz elérhető: az iX3 50 xDrive-ban két, együttesen 463 lóerős teljesítményt és 641 Nm-es csúcsnyomatékot produkáló villanymotor kap helyet. Az összkerék-meghajtású villanyautó a tesztek alapján 4,9 másodperc alatt gyorsul fel álló helyzetből 100 km/h-ra, végsebességét pedig 210 km/h-ban limitálták.

A vadiúj BMW iX3-asokba 108 kWh-s akkumulátorok kerülnek, melyek az ígéretek alapján WLTP szabvány szerint akár 800 kilométeres hatótávot is lehetővé tesznek. A relatíve jó energiagazdálkodáshoz hozzájárul az is, hogy a mérnökök a kocsi légellenállási együtthatóját az előző iX3-as 0,29-es értékéhez képest 0,24-re faragták le. A 800 voltos architektúrájú crossover akár 400 kW-tal is tölthető: ekkor 10 perc alatt 370 kilométer megtételére elegendő energia is vételezhető, míg a 10-ről 80%-ra történő töltés 21 percet vesz igénybe.

A debreceni BMW-gyár futószalagjait rövidesen ellepő iX3-as a tudósítások szerint nemcsak önmagában érdekes, hanem egyúttal sokat elárul arról, milyenek lesznek a közeljövő BMW-modelljei – nemcsak design és hajtáslánc, hanem például a vezetéstámogató- és infotainment rendszerek terén. Ami az árat illeti, az eddigi hírek mintegy 28 millió forintos indulóösszegről szólnak, ami a Tesla Model Y-hoz képest (már, ha az közvetlen riválisnak tekinthető) borsos, ám a német prémiummárkák hasonló kaliberű modelljeivel versenyképesnek tűnik.