Jócskán visszaesett tavaly a hazai autós piac

Megérkeztek a teljes 2022-es évre vonatkozó autóeladási statisztikák, amelyek ismét meglehetősen borús képet festenek a hazai piacról. Nem kis részben a különböző gazdasági nehézségek miatt tavaly 8,5%-kal kevesebb új személygépkocsit helyeztek forgalomba, mint 2021-ben. Csökkent a külföldről behozott használt autók száma is, azonban nem ekkora mértékben, azaz tovább nőtt a két szegmens közti olló, ami a magyar járműpark további öregedése felé mutat.

A Datahouse által összesített adatok alapján a tavalyelőtti kb. 125 ezres volumen után a mögöttünk hagyott esztendőben 111 524 darab új autó kapott idehaza rendszámot. Ez azt jelenti, hogy a piac zsinórban harmadik éve folyamatosan zsugorodik – a koronavírus-járvány kitörése előtt, 2019-ben még csaknem 163 ezret mutatott a számláló. A friss szám még így is messze van a 2008-ban kitört gazdasági válságot követő mélyponttól (2010-ben alig 46 ezer új autót adtak el hazánkban), de a 21. század első éveit jellemző „aranykortól” is: a csúcsot a 2005-ös év jelenti a maga bő 204 ezres értékesítésével.

Akadtak persze nyertesei is az előző évnek, az autóipar trendjeit elnézve nem is nehéz kitalálni, hogy kik. 2022-ben 4709 teljesen elektromos kocsit helyeztek itthon forgalomba, ami éves alapon 9,2%-os növekedés. Ezzel együtt a villanyautók még így is „csak” a 4,2%-át teszik ki az újautó-értékesítéseknek. A plug-in hibridek is hasonló volument képviselnek: tavaly 4876 példányuk kelt el újonnan. 

A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete már most jelezte, az idei kilátások sem túl rózsásak. A szakértők 2023-ra 10%-os csökkenést jósolnak, vagyis a forgalomba helyezett új autók száma idén éppen csak meghaladhatja a 100 ezret. Az elektromos kocsik iránti kereslet viszont a várakozások szerint tovább nőhet, amihez az üzemanyag- és energiaárak körüli helyzet is hozzájárulhat.

A statisztikák szerint csökkent 2022-ben az import autók száma is: összesen 126 094 használt személygépkocsi érkezett be külföldről, ami 4,5%-kal kevesebb a 2021-esnél. A visszaesés okát itt az infláció mellett a forint-euró árfolyam alakulásában kell keresni. Ezt támasztja alá, hogy az év első hónapjaiban még több használt autó érkezett hazánkba, a devizagrafikonok „elszállásával” azonban fokozatosan csökkent ez a mutató is.

Ezzel együtt látható, hogy tavaly ismét meghaladta a más országokból behozott, „kipróbált” járművek száma az új értékesítéseket, ráadásul a használt importautók kétharmada 10 évesnél idősebb volt. Ezek alapján nem úgy tűnik, hogy a 2022-es év volt az, amikor a mostanra átlagosan már 15 évesnél is idősebb magyarországi gépjárműpark megindult a fiatalodás útján.