Meghódítani Indiát

Meghódítani Indiát

A napokban több olyan új autó híre is bejárta a világsajtót, amelyek látványterveit nézve mifelénk is sokan elismerően csettinthettek. Kicsit továbbolvasva aztán szembesülni kellett azzal, hogy a Skoda Vision IN, a Volkswagen Taigun vagy a Kia Sonet – ebben a formában legalább is – jó eséllyel nem lesz kapható Európában. Mindegyikük az indiai piacra készül, ami jól jelzi, hogy számos gyártónak vannak nagyratörő tervei a jelentős potenciált rejtő országban.

A hivatalos statisztikák szerint Indiában a 2018-as esztendőben (a pontos tavalyi adatokra egyelőre várni kell) mintegy 3,4 millió új személyautót adtak el, ami egy 1,4 milliárd lakosú országban nem tűnik túlságosan magas számnak. Összehasonlításképpen, a hasonló népességű Kínában hétszer ennyi kocsit értékesítettek az adott évben, míg a fenti 3,4 milliós darabszámot Németország is elérte, dacára annak, hogy kb. tizenötöd annyian lakják.

Hiba lenne persze a német és az indiai gazdaságot egy lapon említeni, ezzel együtt annyi bizonyos, hogy Indiában még jócskán akadhatnak kiaknázatlan lehetőségei az autógyártóknak. Különösen igaz ez a nagy nemzetközi szereplőkre, hiszen a szóban forgó 3,4 milliós szám jelentős részét is a helyi ipar oszlopos tagjai (pl. Tata, Maruti) adták, míg a világmárkák egyelőre nehezen találják az ottaniak szívéhez vezető utat.

A dolog nyitja, az imént már emlegetett gazdasági realitásokkal összefüggésben, természetesen a megfelelő ár: Indiában egyszerűen képtelenség annyiért kínálni az új modelleket, mint Európában, Amerikában vagy a tehetősebb ázsiai államokban. Nem véletlen, hogy a Volkswagen csoport által meghirdetett, a szubkontinens „meghódítását” célzó India 2.0 nevű programban is a konszernen belül legalacsonyabb árszegmensbe pozícionált Skodáé a főszerep.

Ennek a koncepciónak a legfrissebb „terméke” az állítólag még idén gyártásba kerülő Skoda Vision IN. A fizikai méreteiben leginkább az idehaza is ismert Kamiq-ra emlékeztető kocsi egy kimondottan az indiai vevők igényeire fejlesztett platformra épül. A kompakt SUV motorterébe a hírek szerint egy négyhengeres, 1.5 literes, 150 lóerős TSI erőforrás kerül majd, ami akár 195 km/órás sebességet is lehetővé tesz.

Az, hogy az India 2.0 terv főként a Skodára épül, nem jelenti azt, hogy a csoport „zászlóshajója” lemond erről a régióról. Szintén most váltak nyilvánossá ugyanis a Volkswagen Taigun legújabb tervei, amely a Skoda Vision IN-nel azonos alapokon nyugszik, ám ennél a 1.5 literes TSI motor csak 130 lóerőt tud majd. A Taigun kapcsán kiemelték, a nem éppen tükörsima útjairól híres India számára fejlesztett autó megerősített felfüggesztést és 205 mm-es hasmagasságot kap.

A jelek szerint a Kia sem akart lemaradni, így a napokban ők is lelepleztek egy kizárólag az indiai piacnak szánt új kocsit, méghozzá a Sonetet. A kompakt crossover várhatóan még 2020 második felében debütál is, ám amilyen közel van ez a dátum, egyelőre annyira kevés részletet árultak el az autóról. A hivatalos kommunikáció szerint mindenesetre a fiatalok autójának szánják – bár alighanem a többiekhez hasonlóan nekik is szinte mindegy, hogy kik, csak vegyék, és jöjjön el a várva várt áttörés Indiában.