„Sehol” készül majd „valahol” Magyarországon?

Nemrégiben jelentették be, hogy az elsősorban teherautóiról ismert orosz Kamaz rövidesen gyártóüzemet létesít Magyarországon, ahol elektromos járműveket állítanak majd elő. A beruházással kapcsolatban a minap újabb információk érkeztek, így már az is kezd körvonalazódni, milyen lehet a néhány éven belül hazánkban sorozatgyártásba kerülő villanyautó.

A szóban forgó projekt kétlépcsős lesz majd: az 1969-ben alapított, a tatárföldi Naberezsnije Cselniben székelő vállalat a tervek szerint még idén kutatás-fejlesztési központot hoz létre, ahol eleinte 65, majd 130 magasan képzett mérnök teljesít majd szolgálatot. Ezt követően (várhatóan 2025-től) indulhat be a termelés, egy egyelőre nem ismert helyszínen. A kezdeti kapacitást évi 32 ezer járműre becsülik az érintettek, de az évtized végére már ennek tízszerese a kitűzött cél.

Bizonyára sokan voltak, akik a témával foglalkozó cikkek címét olvasva arra tippeltek, hogy a Kamaz Magyarországon is a védjegyének számító tehergépkocsikat gyártja majd, azonban a márka néhány éve már az elektromobilitás terén is aktív. 2018 óta készítenek például villanybuszokat, 2020 végén pedig egy szentpétervári egyetemmel összedolgozva megalkottak egy emissziómentes városi miniautót. Az elsősorban autómegosztó szolgáltatások számára kitalált Kama-1 névre keresztelt kocsit 109 lóerős teljesítmény és 250 km-es hatótáv jellemzi.

A legfrissebb értesülések szerint viszont nem ez lesz az a típus, ami hamarosan az itthoni futószalagokra kerül, hanem egy Kínából „kölcsönzött’” elektromos kisautó, amelynek továbbfejlesztésén már dolgozik is a Kamaz. Ez a magyarul kissé viccesen hangzó Sehol E10X nevű ötajtós (képünkön) lehet, amely eredetileg a nagyobb kínai gyártók közé tartozó, a Volkswagennel szorosan együttműködő JAC Motors terméke.

A hazájában nagyjából 2 millió forintnyi jüanos indulóáron kínált, 3,65 méter hosszú, 1,67 méter széles és 1,5 méter magas kocsi jelenleg kétféle hajtással készül: a gyengébb 41 lóerőt és 95 Nm-t, az erősebb pedig 61 lóerőt és 150 Nm-t tud. Mindkét változat végsebessége 102 km/h. Akkukapacitás terén valamivel szélesebb a paletta, ugyanis a vásárlók 15, 19,7 és 30 kWh-s technológiát is választhatnak, amikhez optimista mérések szerint sorrendben 150, 200 és 302, újratöltés nélkül megtehető kilométer tartozik. 

A tavaly októberben debütált, Kecskeméten összeszerelt Mercedes-Benz EQB miatt a leendő Kamazok ugyan az első Magyarországon készülő tisztán elektromos autó címre már nem pályázhatnak, ettől független fontos, új fejezete lehet a hazai járműgyártásnak, ha a fenti tervekből végül tényleg valóság válik – akár a „Sehol”, akár valamilyen más típus lesz a befutó.