Egyszerre legalább két közmondás is eszébe juthat az embernek az autós világ egyik legérdekesebb, friss híréről: „az ígéret szép szó, ha megtartják, úgy jó”, illetve „jobb későn, mint soha.” Történt ugyanis, hogy a „retró” járművek felújításában jártas brit Classic Motor Cars időt és energiát nem sajnálva csúcsformába hozott egy csaknem 45 éves kocsit, hogy az végre elérhesse azt a célt, amit annak idején kitűzött maga elé. Az Automeister szervizhálózat mostani bejegyzésében az újjászülető Aston Martin Bulldoggal foglalkozunk.
A sztori 1979-ben kezdődött, amikor az Aston Martinnál elhatározták, hogy a frissen átadott angliai üzemük képességeinek bizonyítására előrukkolnak egy olyan sportkocsival, ami képes akár 200 mérföld/órás (kb. 322 km/h-s) száguldásra is. Hogy mindezt kontextusba helyezzük, érdemes tudni, hogy a korszak leggyorsabb autóinak (pl. kultikus Lamborghini Countach LP500 S) végsebessége mintegy 20 mph-val ez alatt volt.
Az eredmény az ékalakú (4,72 méter hosszú és mindössze 1,09 méter magas) Bulldog lett, amelybe a brit gyártó 5.3 literes, V8-as ikerturbós motorja került, a maga 608 lóerős teljesítményével és 678 Nm-es csúcsnyomatékával. Ez sem volt elég azonban a cég szeme előtt lebegő álomhatár áttöréséhez, a sirályajtós kupé ugyanis „csak” 191 mph-ig gyorsult fel egy tesztpályán. De nem is ez volt az igazi baj a projekttel, hanem hogy az Astonnál túl költségesnek találták a gyártást, ezért az eredetileg tervezett 15-25 példány helyett végül csak ez az 1 készült el.
A még az elbukott rekordkísérlet ellenére is a korát megelőző technológiát felvonultató Bulldog előbb egy szaúdi herceg birtokába került, majd Észak-Amerikába vezetett az útja, aktuális tulajdonosa pedig 2021-ben kérte fel a Classic Motor Cars szakembereit a restaurálásra. 7000 munkaórával és további több száz órányi teszteléssel később pedig mostanra kijelenthető: a kocsi jobb lett, mint új korában!
A hivatalos beszámolók szerint az autó a napokban Skóciában, egy korábbi NATO-légibázison, a háromszoros Le Mans-győztes Darren Turnerrel a volán mögött 205,4 mph-val (kb. 331 km/h-val) repesztett, ezzel 44 év „késéssel” ugyan, de mégiscsak teljesítette az ötletgazdái által kitűzött, nagy célt. Mindezt ráadásul úgy, hogy a nem mindennapi kísérlet résztvevőinek elmondása szerint sem a Bulldog hajtásláncán, sem a jármű eredeti kialakításán nem változtattak érdemben, csupán „finomhangolásokra” került sor.
Mintegy négy és fél évtized után tehát lezárult egy fejezet az Aston Martin limitált szériás sportkocsijánál – bár mindez vélhetően egy új élet kezdetét is jelenti a Bulldog számára. Nem lenne ugyanis meglepő, ha a mostani fejlemények tükrében a közeljövőben igencsak borsos áron cserélne gazdát a minden eddiginél jobb formába került kupé.