Kínálatbővítés: teljesen elektromos furgonnal és kisbusszal rukkolt elő a Toyota

Eljött egy újabb mérföldkő a Toyota életében, bemutatták a Proace furgon és Proace Verso kisbusz tisztán elektromos változatait. A maximum 330 kilométer hatótávolságú járművek a japán OEM első, Európában forgalmazott akkumulátoros elektromos modelljei. Sokáig úgy vélték a forgalmazók és a szállítók egyaránt, hogy az áruszállítás frontján még nem jött el az ideje a villamosításnak. Ezt támasztja alá az a tény is, hogy jelenleg az európai kishaszonjármű-eladások alig egy százalékát teszik ki akkumulátoros elektromos modellek, ám napjainkban már egyre nagyobb érdeklődés mutatkozik a zéróemissziós járművek iránt.

A fogyasztók közül egyre többen értékelik a környezetbarát(abb) áruszállítást, a nagyvállalatok pedig egyre növekvő arányban választanak elektromos variánsokat az új beszerzések során. Tegyük hozzá: a technikának is fejlődnie kellett ahhoz, hogy idővel nagyobb tömegeket mozgató modellek meghajtásához is optimálissá váljanak a villanymotorok.

Az e-kisáruszállítók piacán már jelen van például a Nissan, az Opel és a Fiat. Utóbbi teljesen elektromos Ducato modelljének bemutatójáról a közelmúltban értesülhetett a világsajtó. A bevezetés fokozatos: a Toyota a Proace Electric értékesítését még 2020 utolsó negyedévében megkezdte Norvégiában, Hollandiában és Svájcban. 2021 első negyedévétől pedig a típus többek között Dániában, Németországban, Spanyolországban és az Egyesült Királyságban válik elérhetővé, míg néhány piacon ezzel párhuzamosan a Proace Verso Electric is megjelenik.

Egyelőre két variáns létezik, mind az áruszállító, mind a kisbusz változat kettő akkumulátorral választható. A kisebbik, 50 kilowattórás 230 kilométeres hatótávolságot biztosít, míg a nagyobbik, 75 kilowattórás egy töltéssel 330 kilométer megtételét teszi lehetővé. Az akkumulátor minden típusváltozatnál egy, az első kerekeket mozgató elektromos motort táplál energiával. A Toyota egyébként saját felmérést végzett a modellek célközönségének jobb megismerése céljából. Kutatásuk kiderítette, hogy a potenciális vásárlók többsége jellemzően csak 45 kilométert tesz meg egy munkanap alatt a járművével, vagyis zömmel városon belüli közlekedésre használja. A Toyota ebből azt a következtetést vonta le, hogy a legtöbb ügyfelüknek nem lesz szüksége az elektromos furgonok napi töltésére, csökkentve ezzel a töltéssel kieső üzemidőt.

A Toyota nem bánik szűkmarkúan a garanciával, 8 év vagy 160 ezer kilométernyi jótállást vállal az akkumulátorra. A garancia érvényessége azonban még ki is tolható, amennyiben évente szakszervízben ellenőriztetik a telep állapotát. Az akkuk nem vesznek el a hasznos térből sem, a Proace áru- és személyszállító változatai ugyanis a belső égésű motorral szerelt variánsokkal megegyező raktérrel rendelkeznek. A variálhatóság sem szenved csorbát, az áruszállító a már megszokott, zárt kocsiszekrényes Panel Van, a plusz egy üléssorral szerelt Crew Cab és az egyedi felépítménnyel ellátható Platform Cab kivitelekben érhető el. A Panel Van kompakt, közepes és hosszú kivitelekben is kapható, a nagyobb akkumulátor azonban csak az utóbbi kettőhöz választható.

Mi a helyzet a teherbírással? A Proace Electric furgonok alapesetben – a konvencionális hajtású variánsokhoz hasonlóan – kereken egy tonnával terhelhetőek, ám speciális esetben a kisebb akkumulátorral szerelt variánsnál opcionálisan 1275 kilogrammra növelhető a hasznos teherbírás. A személyszállító Proace Verso esetében ugyancsak mindegyik, már korábban piacra dobott kivitel elérhető elektromos hajtással, kezdve az alap Combitól egészen a kínálat csúcsát megtestesítő VIP-ig.