Vannak dúsgazdag autórajongók, akik „beérik” annyival, hogy saját gyűjteményükbe megvásárolják a nekik tetsző, méregdrága járműveket. És vannak azok, akik nem elégszenek meg a „készen kapott” járművekkel, hanem saját céget alapítanak, összegyűjtenek jó pár neves szakembert, és legyártatják a maguk álomautóját. A Londonban élő Mario Escudero Alay egész biztosan az utóbbi körbe tartozik, az általa 2024-ben életre hívott Garagisti & Co nevű vállalat pedig a minap elő is rukkolt első modelljével, amely a GP1 nevet kapta. Sokak nagy örömére ráadásul a szóban forgó üzletember az évtizedekkel ezelőtti, „analóg” sportkocsik híve, így a GP1 is egy bivalyerős, szuperkönnyű és a szegmensében már-már kuriózumszámba menő módon kézi váltóval ellátott, kétajtós kupé lett – amelyet most az Automeister szervizhálózat friss írásában igyekszünk bemutatni olvasóinknak.
A Garagisti GP1 lelkét egy az iparágban jól csengő nevű, olasz Italtecnica cégtől származó, 6.6 literes, V12-es, szívó benzinmotor adja, amely 9000-es fordulatszámon nagyjából 800 lóerős teljesítményre képes, míg a maximális nyomatéka 700 Nm környékén van. A gyorsulással kapcsolatban a gyártó még nem közölt hivatalos adatokat, mindenesetre a fenti számokból, valamint a kocsi mindössze 1000 kilogrammos tömegéből nem nehéz kikövetkeztetni, hogy a jövőbeli vásárlóknak a dinamikára sem lehet majd panaszuk.
A turbótechnológia kimaradása mellett a GP1 másik nagy meglepetése, amint arra már utaltunk, a hatsebességes Xtrac kézi váltó, amely a hátsó tengely felé közvetíti az említett erőket. Ezenkívül az utastér egyes megoldásai is a „régi szép időket” juttathatják eszünkbe, gondolunk itt többek közt az a fizikai kapcsológombokra vagy épp a digitális kijelzők hiányára.
A Garagisti legelső gyártmányának formaterve – amely az eddigi reakciók alapján meglehetősen nagy sikert aratott – Angel Guerra munkáját dicséri, aki a karrierjét még tömeggyártók tervezőasztalainál töltötte (SEAT, Citroën, Mercedes, BMW, Porsche), de lassan egy évtizede átnyergelt a hiperautók világába, ahol olyan remekműveken dolgozott, mint a Rimac Nevera vagy épp a Bugatti Mistral. A szakember saját elmondása alapján a GP1 designjának kialakításakor olyan legendás autókból merített inspirációt, mint a Lancia Stratos Zero és a Lamborghini Countach. Utóbbi aligha véletlen „ötletforrás”, hiszen a cégvezér a hírek szerint éppen ennek a típusnak a nagy szerelmese.
A Garagisti GP1-ből a tervek alapján 25 példány készül majd, melyeket körülbelül 2,5 millió angol fontért, azaz átszámítva több mint 1,1 milliárd forintért lehet megvásárolni. Könnyen lehet azonban, hogy az igencsak borsos árcímke ellenére is akad majd negyedszáz vevő, hiszen a digitalizált hiperautók korában már-már üdítő kivételnek hat egy ilyen, a kultikus sportkocsik hagyományaihoz is hű modell, ezt pedig vélhetően a milliárdosok is értékelik majd.