A koronavírus-járvány több szempontból is érzékenyen érintette a világ autóiparát. Egyrészt a különböző szállítási korlátozások alaposan megnehezítették az alapanyagok, alkatrészek célba juttatását, ami több üzemet is teljes leállásra kényszerített. Másrészt a COVID-ot kísérő gazdasági visszaesés értelemszerűen a fizetőképes keresletet is megtizedelte, így az eladási adatok is gyors zuhanásba kezdtek. Ehhez képest jó hír, hogy egy mértékadó pénzügyi vállalat a napokban negatívról stabilra javította a szektorra vonatkozó kilátásait.
A Moody’s nemzetközi hitelminősítő neve ismerősen csenghet a hírekből, a New York-i székhelyű cég pedig az országok mellett időnként egy-egy ágazat kapcsán is előrukkol átfogó elemzésekkel. A minap nyilvánosságra hozott tanulmányukban úgy számolnak, az autóipar lassan, de magához tér a „sokkból”, és jövőre várhatóan meredek emelkedésnek indulnak az értékesítési mutatók.
Ami a konkrét számokat illeti, a Moody’s úgy kalkulál, hogy 2020-ban világszerte 73 millió új autót adnak majd el, ami 19 százalékkal kevesebb a tavalyinál. Ez még némiképp optimista becslésnek is mondható, hiszen az idei első félévben 27%-os volt a visszaesés globálisan, de mivel az elemzők szerint az iparág már túl van a mélyponton, az esztendő második részében már korrigálhatnak valamelyest a grafikonok.
Ami a szektor három alappillérét jelentő régiókat illeti, a cég szerint Kína sínyli meg legkevésbé a recessziót, ott ugyanis „csak” 7%-os visszaesést jövendölnek, míg Európában és Észak-Amerikában egyaránt 25-25%-ot.
És bár fentebb jeleztük, hogy jövőre már élénkülés várható a piacon, a korábbi szintek elérése a Moody’s illetékesei szerint még éveket vehet igénybe. A rekordot a 2017-es év tartja, amikor 95,2 millió új autót adtak el a Földön. Akkoriban többen már arról beszéltek, rövidesen sor kerülhet a 100 milliós álomhatár átlépésére is, ám ahhoz képest 2018-ra 94,4 millióra, 2019-re pedig 90,3 millióra estek vissza a számok. Most pedig már nemhogy a 100, de a 90 milliós küszöb is távolinak tűnik: az elemzők szerint 2025-ig nem valószínű, hogy sikerül reprodukálni az utóbbi évek statisztikáit.
Ami a magyar piacot illeti, a JATO cég adatai szerint júliusig 25%-os volt idehaza a kereslet-visszaesés, ami EU-s viszonylatban nem is számít annyira rossznak. Az Unió tagállamaiban ugyanis átlagosan 35%-kal adtak el kevesebb új autót az idei év első 7 hónapjában, mint 2019-ben, de voltak olyan országok (Horvátország, Portugália, Spanyolország, Olaszország, Görögország), ahol a csökkenés a 40%-ot is meghaladta.