Bizonyos szempontból keresve se lehetne kifejezőbb példát találni napjaink autóipari trendjeinek illusztrálására, mint a Volkswagen Touareg körüli, aktuális történéseket. A röviddel az ezredforduló után debütált luxus-szabadidőautóval kapcsolatban ugyanis idén nyáron arról cikkezett a nemzetközi média, hogy jövőre utód nélkül befejeződik a gyártása – hogy aztán a minap már az a hír kapjon szárnyra a német sajtóban, hogy a típus (vagy legalábbis a név) nemsokára tisztán elektromos változatban születik újjá. Ez tehát a sztori röviden, ám mivel a fejlemények a világ autós piacán meghatározó szereplőnek számító VW Csoport komplett jövőbeli stratégiáját érintik, az Automeister szervizhálózat legfrissebb cikkében kicsit részletesebben is megvizsgáljuk a témát.
Az egyik észak-afrikai nomád törzsről elnevezett Touareget 2002-ben mutatta be a wolfsburgi vállalat, mint a Porschéval (és részben az Audival) közös fejlesztés egyik „termékét”. Ennek megfelelően a kocsi kezdettől fogva a Porsche Cayenne, majd az Audi Q7 testvérmodelljeként futott, később pedig többek közt a Bentley Bentayga és a Lamborghini Urus is vele közös alapokra (MLB Evo) épült.
A Touareg kezdetben a kifejezetten széles – 5, 6, 8, 10 és 12 hengeres opciókat is felvonultató – motorpalettájáról volt híres, amelyben olyan, nyugodtan mondhatjuk, hogy autóipari léptékkel mérve is kuriózumjellegű erőforrások is helyet kaptak, mint a V10-es turbódízel. A jármű hírnevét öregbítette, hogy a Volkswagen 2004-től a Touaregen alapuló versenyautóval ostromolta a Dakar-rali trónját, amelyre több dobogós helyezés után végül 2009-ben (majd 2010-ben és ’11-ben) fel is ülhettek.
A típus 2018-ban lépett a jelenlegi, harmadik generációjába, majd 2023-ban egy jelentősebb frissítést is kapott (képünkön a „ráncfelvarrt” modell). Közben 2020-ban a plug-in hibrid variáns piacra dobásával a fejlesztők megtették az első nagyobb lépést a villanyosítás felé, ám a jelek szerint ez nem volt elég a belsőégésű motorokkal (is) felszerelt Touaregek túléléséhez. Igaz, a döntés hátterére rálátó szakértők szerint a nagy méretű SUV feltételezett „nyugdíjazásának” oka nem a hajtásláncok körül keresendő, egész egyszerűen a márka a prémiumszegmens helyett egyre inkább az elérhetőbb árú divatterepjárókra akar koncentrálni.
No, meg persze az elektromos autókra, melyekkel kapcsolatban már korábban napvilágot látott, hogy SSP néven érkezik egy új, minden eddiginél nagyobb fokú szabványosítást (és ezzel egyszerűbb, gyorsabb és költséghatékonyabb fejlesztést) lehetővé tevő platform. Eddig úgy tűnt, hogy a már bejelentett ID.Roc és az ID.Golf kapja meg elsőként ezt az innovatív alapot, ám a friss információk szerint az SSP premierjét a Touaregek (név)utódja, az ID.Touareg hozza majd el, melynek leleplezésére még az évtized vége előtt sor kerülhet.
Arról, hogy ez a modell miként fest majd, és méltó lesz-e a mintegy két és fél évtizedes pályafutása során is jelentős presztízst kivívó Touareg örökségére, még korai bármit is mondani. Mindenesetre a VW vezetői azt már elárulták, hogy a modularitás és a skálázhatóság magasiskoláját megvalósító SSP akár 1000 lóerős modellek fejlesztését is lehetővé teszi, így azért van remény, hogy a leendő ID.Touareg villanymotorokkal is megőriz majd valamit azokból a karakterjegyekből – pl. erő, terepjáró-képesség –, amik ezt a nevet valaha népszerűvé tették.