Ha valakinek déjà vu érzése támadt a címet olvasva, az nem meglepő: az XPeng nem az első – és bizonyára nem is az utolsó – kínai vállalat, amely mostanság márkakereskedést hoz létre hazánkban. A kantoni székhelyű cég az idei évben elsősorban azzal került be a hírekbe, hogy bejelentette: a tervek szerint 2026-ban megkezdi a repülő autók sorozatgyártását. Mi azonban egyelőre maradjunk a földön, és az Automeister szervizhálózat legfrissebb bejegyzésében vessünk egy-egy pillantást a januártól Budapesten testközelből is megtekinthető két, teljesen elektromos SUV-jukra.
A korábban az Alibaba e-kereskedelmi óriásnál is vezető pozíciót betöltő He Xiaopengről elnevezett XPeng azon ritka kínai autógyártók egyike, amelyek a kezdetektől (ez az esetükben 2014-et jelent) a nemzetközi piacok meghódítására készültek. Erre utal, hogy a vállalatnak Kantonon kívül Kaliforniában és Münchenben is van 1-1 főhadiszállása, legelső járművük, a G3-as szabadidő-autó premierjére pedig 2018-ban Las Vegasban került sor.
Az XPeng 2021-ben jelent meg Európában, méghozzá villanyjárművekre szakosodott cégként szinte előre borítékolható módon Norvégiában. Globális térhódításuknak megágyazott, hogy 2023 óta szorosan együttműködnek a Volkswagennel: a VW 5%-os részesedést is vásárolt kínai partnerében, illetve közösen fejlesztett kocsik is részei a megállapodásnak. Az Xpeng mostanra megkezdte a térhódítást többek közt Németországban és Olaszországban is, újabban pedig a közép-európai régión a sor.
Rátérve a hazai palettára, időrendi sorrendben haladva a gyártó zászlóshajója, a G9 kívánkozik az első helyre, amely kimondva-kimondatlanul a Tesla Model Y-nal vagy épp egy másik „globális kínai termék”, a Nio ES7-tel küzd a vevők kegyeiért. A 2021-ben leleplezett és idén egy frissítésen is áteső, közepes méretű (4,89 méter hosszú, 1,94 méter széles és 1,68 méter magas) divatterepjáró hátsókerék-meghajtású és összkerekes változatokban készül. Előbbieknél az alapmodell 313 lóerős teljesítményre és 430 Nm-es maximális nyomatékra képes, míg a csúcsverzió (AWD Performance) 575 lóerőt és 695 Nm-t tud. Az akkumulátorok kapacitása 78-98 kWh, és utóbbiból akár 585 kilométeres hatótáv is kipréselhető.
Az egy kategóriával kompaktabb G6 a „nagytestvéréhez” képest valamelyest kitartóbb, hiszen az ugyancsak 2025-ös továbbfejlesztése óta a 80,8 kWh-s pakkal akár 625 kilométert is el tud menni újratöltés nélkül. Teljesítmény terén persze nem ez a típus a házi rekorder: a hátsókerekes variáns 296, az első tengelyes villanymotorral is felszerelt kivitel pedig 487 lóerős. Értelemszerűen a hazai piacon is ez utóbbi lesz az alacsonyabb árú modell (a sajtóinformációk 18-22 millió forintos összegekről szólnak), míg a G9-esekre ennél várhatóan átlagosan 30%-kal borsosabb árcímke kerül majd.