Sokan ismerik a közlegelők dilemmáját, példázatát vagy tragédiáját, fordítás kérdése. Aki nem, az ide kattintva a Wikipédián talál róla kiváló leírást. A lényeg, ami miatt a tétel mémmé vált, a következő: egy véges erőforrás közösségi használatában rövid távon az önzés, csökkenően ugyan, de előnyökkel jár, egészen addig, ameddig egy kritikus tömeg nem válik önzővé. Ezt követően minden résztvevő rosszabbul jár, mint korábban, beleértve az önzőket is, de az önzésről már nem lehet lemondani veszteség nélkül, csak akkor, ha egyszerre mindenki megtenné.

A minap két nagy bejelentést is tett a Mercedes-Benz prémiumkategóriás autókra szakosodott részlege, a Maybach. Az egykor önálló cég egyrészt bemutatta több mint 100 éves története első konnektorról tölthető kocsiját (egy hibridet), másrészt jelezte, hogy még idén leleplezik első tisztán elektromos járművüket is. A már kész tényeknél maradva egyelőre szorítkozzunk a Mercedes-Maybach S 580 e plug-in hibridre, amely az alapjául szolgáló Mercihez hasonlóan a figyelemre méltó teljesítménye mellett a hatótávjával is feladhatja a leckét közvetlen riválisainak.

A Citroënnél a közelmúlt egyik nagy dobása volt a ferdehátú-, a szedán és a SUV-kategóriák határán egyensúlyozó C4 X bemutatása. Az újdonság kapcsán a vállalat már akkor hangsúlyozta, számos európai országban (pl. Németország, Ausztria, valamint a Benelux- és a skandináv államok) kizárólag teljesen elektromos változatban (ë-C4 X) lesz rendelhető a kocsi, de a villanyautózásban kevésbé élenjáró régiókban (Közel-Kelet, Afrika) a benzines és dízeles verziókkal akarják meghódítani a piacot. A friss hírek szerint úgy fest, hazánk ilyen szempontból a „két világ közt” található, ami az itthoni vásárlók szempontjából nem is olyan rossz hír: kiderült ugyanis, hogy Magyarországon a teljes paletta elérhetővé válik!

Amikor egy autógyártó cégnél azon ötletelnek, hogyan tudnának a lehető legnagyobb hírverést csapni egy újonnan bemutatott modelljük körül, többnyire előkerül a „döntsünk meg vele valamilyen rekordot!” felvetés is. A vállalatok szerencséjére pedig választék akad bőven, hiszen a népszerű Guinness Rekordok Könyvében például közismerten rengeteg „extrém” kategória akad. A Škodánál a jelek szerint most a „jégen driftelésre” böktek rá, és a néhány hónapja debütált Enyaq RS iV SUV-val a minap sikerült is átadniuk a korábbi csúcsot a múltnak.

Napjainkban lényegében egymást érik a különböző új elektromos autók bemutatói, és különösen igaz ez az ebben a szegmensben (is) egyre látványosabban előretörő Kínára. A nagy „hírzajban” néha nehéz megállapítani, melyik modellek azok, amelyek valóban jelentős hatást gyakorolhatnak majd a piacra, akár világszerte – de a minap leleplezett BYD Seagullnak kétségtelenül lehet esélye erre. Lássuk, mit érdemes tudni a vetélytársaihoz képest jóval alacsonyabb árral és első ránézésre egész jó használhatósággal támadó újdonságról!

„Amikor egy ikonikus autó aktuális generációja elérkezik a gyártás végére, fontos, hogy egy igazán emlékezetes verzióval búcsúzzunk tőle” – mondta a minap Roberto Fedeli, az Aston Martin műszaki vezérigazgatója. Mi tagadás, az alapítása 110. évfordulóját ünneplő brit gyártó tényleg stílusos „hattyúdalt” talált ki a 2018 óta az utakon lévő DBS-eknek: az 1 híján 500 példányban készülő DBS 770 Ultimate a valaha volt legerősebb szériagyártású autójuk, egyben minden idők legizmosabb olyan Aston Martinja, amelyben kizárólag belsőégésű motor kapott helyett.

Amikor a hiperautók gyártására szakosodott amerikai Hennessey Special Vehicles 2020-ban leleplezte a Venom F5 nevű kocsiját, azt ígérték, hogy ez lesz a leggyorsabb közúti kocsi, sőt, akár az 500 km/h-s álomhatárt is áttörheti. Ennek igazolása egyelőre várat magára, ez azonban nem tartja vissza attól a céget, hogy újabb és újabb különleges változatokkal rukkoljon elő: a nemrég debütált nyitott tetős kivitel (Spyder) után a napokban bejelentették a versenypályára optimalizált verziót is, a Venom F5 Revolutiont.

Megérkeztek a teljes 2022-es évre vonatkozó autóeladási statisztikák, amelyek ismét meglehetősen borús képet festenek a hazai piacról. Nem kis részben a különböző gazdasági nehézségek miatt tavaly 8,5%-kal kevesebb új személygépkocsit helyeztek forgalomba, mint 2021-ben. Csökkent a külföldről behozott használt autók száma is, azonban nem ekkora mértékben, azaz tovább nőtt a két szegmens közti olló, ami a magyar járműpark további öregedése felé mutat.

De tényleg, most akkor mi van a Teslával? Amikor megjelent, mindenki röhögött rajta. Amikor elkezdett arról beszélni, hogy tömeggyártóvá fejlődik, épp csak rohadt almával nem dobálták a nagy gúnyolódásban, mint a középkori vásárokon. Brutális veszteségeket termelt évről évre, mégis mágnesként vonzotta a tőkét. A vezetője, Elon Musk ígérget összevissza, aztán évekig csak módosítja a saját dátumait. Aztán nyereséges lett. Aztán ez lett a világ legértékesebb autógyártója, pedig tized annyit se gyártott, mint a legnagyobbak. Aztán tényleg tömeggyártó lett, most évi 1,5 millió autót készít. Közben megint lement a részvényei ára 65%-kal. Aztán fel, majd megint le. Aztán mindenféle horrorsztori született róla, hogy egy kocsi falnak ment, meg nem akart megállni. Viszont egy másik lezuhant a szakadékba, de élve szálltak ki belőle. Ha bármelyik egy Forddal történik, sosem tudjuk meg. Most akkor mi van a Teslával? Mennyire vehető komolyan? Nevezhető-e egyáltalán autónak? Lehet kapni egyáltalán? Drága vagy voltaképp olcsó?